Kwaliteit / Privacy / Klachten

Kwaliteit

Als medisch specialist en psychiater ben ik gebonden aan de voorschriften van de Wet op de Beroepen in de Individuele Gezondheidszorg (Wet BIG). Daarnaast houd ik me aan de kwaliteitseisen en gedragscodes die zijn opgesteld door mijn beroepsgroep, de Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie. Dit houdt in dat ik verplicht ben tot regelmatige nascholing, periodieke visitatie van mijn werkplek, en monitoring van mijn individueel functioneren als medisch specialist.

Mijn huidige kwaliteitsstatuut kunt u hier inzien.

Privacy

Voor de registratie van patiëntgegevens maak ik gebruik van een elektronisch patiënten-dossier (Zorg-GGZ van leverancier Axians). Hiernaast maak ik gebruik van VECOZO, een beveiligd registratie- en declaratiesysteem dat ook door huisartsen en apothekers wordt gebruikt. Het is wettelijk verplicht om op de declaratie aan uw zorgverzekeraar de DSM-classificatiegroep te vermelden. Als u liever niet wilt dat deze informatie op de declaratie verschijnt, kunt u deze privacyverklaring invullen. Met deze privacyverklaring kan ik de diagnose weglaten op uw declaratie.

Als psychiater ben ik gebonden aan het medisch beroepsgeheim. Informatie over u wordt alleen aan derden verstrekt als dit met u is besproken en nadat u schriftelijke toestemming heeft gegeven.

U heeft altijd recht op inzage in uw medisch dossier en kunt desgewenst een (elektronisch) afschrift opvragen.

Ik zou u willen vragen om de (gewone) e-mail zoveel mogelijk te gebruiken voor eventuele praktische zaken. Vertrouwelijke (medische) gegevens ontvang ik graag via zorgmail. Dit is een beveiligd systeem. U kunt dit systeem niet zelf benaderen vanuit een gewone e-mail, maar nadat u mij een
e-mail heeft gestuurd heeft naar info@psychiatrieveltkamp.nl, kan ik reageren via het zorgmail systeem. Vanaf dat moment hebben we een via zorgmail beveiligd systeem.

Meer informatie over hoe ik om ga met uw privacy vindt u in mijn privacyverklaring.

Klachten

Ik streef ernaar u zo goed mogelijk te adviseren en te ondersteunen in het vinden van oplossingen voor uw klachten en problemen. Via deze website en de formulieren die u ontvangt voorafgaand aan uw intake, informeer ik u zo volledig mogelijk over mijn behandelaanbod, de kosten, uw privacy, en andere relevante onderwerpen.

Toch kan het voorkomen dat u ontevreden bent over het contact met mij als uw psychiater. In dat geval verzoek ik u vriendelijk om uw klacht direct met mij te bespreken (dit is stap 1), zodat ik kan reageren en we samen naar een oplossing kunnen zoeken. Dit scenario is voor iedereen het meest plezierig.

Komt u samen met  mij niet tot een passende oplossing, dan kunt contact opnemen met Erisietsmisgegaan.nl. (stap 2) Erisietsmisgegaan.nl is een externe organisatie waarbij ik ben aangesloten om onvrede of klachten over mijn zorg te helpen oplossen. Gebruik hiervoor het formulier melden onvrede bij Erisietsmisgegaan.nl

Na het indienen van dit formulier nemen zij telefonisch contact met u op om uw melding te bespreken.

U kunt bij het verwoorden van de klacht hulp krijgen van een klachtenfunctionaris. De klachtenfunctionarissen van Erisietsmisgegaan.nl zijn getraind en ervaren in communicatie, coaching en advies en zijn op geen enkele manier verbonden aan mijn praktijk. De klachtenfunctionaris bemiddelt tussen u en mij  op basis van hoor en wederhoor.

Als u zich kan vinden in de manier waarop de klacht is verwoord, wordt de klacht definitief gemaakt en naar mij gezonden.

Ik reageert zo snel mogelijk maar in ieder geval binnen twee werkweken gemotiveerd op uw klacht vanuit mijn visie. Daarbij zal ik in ieder geval ingaan op de door u voorgestelde oplossing of een andere oplossing voorstellen.

De klacht wordt in principe binnen zes werkweken afgehandeld. Deze termijn kan gemotiveerd met vier werkweken worden verlengd.

Als u en ik het eens zijn over een oplossing van het probleem, dan wordt de klacht, mijn reactie hierop en de door ons beiden aanvaarde oplossing in een digitaal dossier opgeslagen en vervolgens wordt het dossier gesloten. Het dossier wordt gedurende 2 jaar bewaard. Indien nodig kan het dossier op verzoek van betrokkenen geopend worden. Hiermee wordt de klacht behandeld volgens de richtlijnen van de Wkkgz.

Indien de behandeling van uw klacht en/of bemiddeling niet tot een voor u passende oplossing heeft geleid dan kunt u uw klacht voorleggen aan de onafhankelijke geschillencommissie in Den Haag (dit is de derde stap). Geschillencommissie Zorg

De geschillencommissie bestaat uit een onafhankelijk voorzitter en tenminste twee onafhankelijke leden: één of meer leden die worden geacht het perspectief van u te kunnen vertegenwoordigen en één of meer leden die het perspectief van de zorgverlener kunnen vertegenwoordigen. De geschillencommissie wordt bij de behandeling van een klacht bijgestaan door een secretaris. De leden en de secretaris zijn onafhankelijk van de partijen die bij de klacht betrokken zijn

Incidenten

Op basis van de Wet Kwaliteit, Klachten en Geschillen Zorg (WKKGZ) is elke zorgaanbieder vanaf 1 juli 2016 verplicht om een registratiesysteem en een procedure te hebben voor het veilig intern melden, registreren en onderzoeken van (bijna-)incidenten in de praktijk. Het doel hiervan is om te leren van incidenten en deze in de toekomst te voorkomen. Een veilige incidentmelding (VIM) houdt in dat de procedure zorgt voor een veilige omgang met de gegevens.

Een incident is elke onverwachte of onbedoelde gebeurtenis die schade aan de cliënt heeft veroorzaakt, kan veroorzaken of had kunnen veroorzaken. In het geval van een bijna-incident is de schade voorkomen door het tijdig opmerken van de gebeurtenis.

Binnen Psychiatrie Veltkamp:

  • Is een procesbeschrijving aanwezig.
  • Incidenten worden los van het patiëntendossier geregistreerd en bewaard. (Bijna-)incidenten worden gedocumenteerd met vermelding van datum en plaats. De gegevens worden zodanig vastgelegd dat ze niet herleidbaar zijn naar de betreffende patiënt. Dit document wordt bewaard op de beveiligde computer van praktijkhouder Remco Veltkamp onder de naam ‘VIM formulier Psychiatrie Veltkamp’ en is beveiligd met een wachtwoord.
  • Bij de beschrijving van het incident worden de genomen maatregelen en stappen om soortgelijke incidenten in de toekomst te voorkomen genoteerd
  • (Bijna-)incidenten worden besproken met collega’s en/of tijdens intervisie.

De VIM-procedure

De procedure die binnen de praktijk gevolgd wordt bij een (bijna-)incident is als volgt:

  • Registratie: Remco Veltkamp registreert het (bijna-)incident geanonimiseerd in een beveiligd bestand op zijn computer, voorzien van plaats en datum.
  • Analyse: Remco Veltkamp onderzoekt en analyseert het (bijna-)incident.
  • Bespreking: Remco Veltkamp bespreekt het (bijna-)incident met collega pschiaters tijdens een intervisie.
  • Maatregel: De getroffen maatregel of oplossing wordt vermeld en beschreven, met als doel een dergelijk (bijna-)incident in de toekomst te voorkomen.